Normalitetens Tyranni - Ableisme i det danske velfærdssystem.
Debat arrangement ved Katrine Rismark Jensen.
Dato: Torsdag d. 12. marts 2026
Klokken: 18:30-20:30
Sted: Sundby Væksthus, Fussingvej 21, 2300 København S
Pris: Gratis og åbent for alle
Normalitetens tyranni: ableisme i det danske velfærdssystem
I 2 år, fra 2023 til 2025, har jeg som en del af mit PhD studie fulgt ni familier med børn med handicap på hver deres rejse gennem det danske velfærdssystem. Trods deres forskelligheder deler de alle oplevelsen af at være i krig mod ”systemet” eller ”kommunen”. En krig, hvor de nægtes adgang til den sociale støtte de alle er afhængig af. En krig, hvor deres rettigheder og lovsikkerhed overtrædes og ignoreres.
I dette oplæg beskriver jeg familiernes oplevelser i systemet som en form for vold. Det er dog ikke en tydelig, fysisk vold. Tværtimod. Det er en skjult vold, der udspiller sig på forskellige tilslørede niveauer i samfundet. Gennem en introduktion af begreberne psyko-emotionel-, systemisk- og kulturel vold, lægger debatarrangementet op til en diskussion af de snævre menneskesyn og nedskæringspolitiske idealer, som i høj grad karakteriserer nuværende dansk socialpolitik.
Vi håber at se rigtig mange til dette arrangement.
Spisehuset har åbent og serverer dagens ret kl 18.00. Hvis du vil spise med, skal du bestille senest mandag d. 9. marts ved at ringe/sms til Mette tlf. 21 35 93 41 eller pr mail: g511@kk.dk. Se menuen på https://www.facebook.com/sundbyvaeksthus/
Venlig hilsen Jørn Jensen kasserer, tlf. 40919620.
Vedtægter på www.vennerafcaptum.dk